dimecres, 16 de març del 2011

Sessió 8 8/03/11

Idees més significatives de les dos tipologies de família que planteja l'article 'Dos modelos de família'.

Model hiperprotector:
 - Per obtenir el be del fill, l’adult no dubta en posar-se en el seu lloc.
- El fill queda sempre en posició de inferioritat, per què no se li permet resoldre per si mateix cap conflicte.
- La hiperprotecció fa que el nen es torni egoista, ja que s’acostuma a rebre però no a dar.
- Aquest model de pares transmet dos missatges:
1. A través de tus pares pots aconseguir tot lo que desitges independentment dels teus actes.
            2. Sense els teus pares ets incapaç d’aconseguir res en la vida.

Modelo democràtic-permissiu:
- Els fills prenen les decisions i es converteixen en ‘tirans’ per a obtenir tot el que desitgen.
- Las regles canviaran per satisfer las necessitats dels fills, que no tenen límit, evitant així els conflictes.  

Breu reflexió sobre les dos tipologies i les conseqüències que poden tenir:

Els dos models  completament diferents però tots dos tenen en comú evitar el conflicte, creant fills egoistes incapaç d’acatar les normes de la societat, i privant-lo de les eines per a resoldre qualsevol tipus de problema.


Conseqüències de l’entrada a l’escola quan un infant prové d’un d’aquests models de conducta.
Quan un infant que prové d'un d'aquests dos models de família, entra a l'escola, es produeix un conflicte, ja que aquestos no tenen  estratègies per afrontar una situació diferent.
 A l’entrada a l’escola no hi existeix el vincle, sinó que s’ha de produir el procés d’adaptació. Els infants passen d’un sistema a un altre, canvien la seva forma de fer.
Aquest conflicte que es produeix a l’entrada a l’escolarització, produeix en l’infant estrés, angoixa... Per tant el comportament i la conducta d’aquest infant serà desestructurada (es farà pipi, pegarà...), i es podran generar dificultats d'aprenentatge.

REFLEXIÓ CAPÍTOL 5È: 'LA NECESIDAD DE ESTABLECER LÍMITES, ESTRUCTURA Y ESPECTATIVAS'

Entre los profesores hay diferentes opiniones acerca de la necesidad de establecer límites, estructura y expectativas. Por un lado, hay unos que están a favor de enfoques educativos que expliquen el por qué de las cosas. En cambio, otros son partidarios de medidas disciplinarias rígidas basadas en el respeto y la obediencia.
Para entrar en este tipo de debate tenemos que tener claro cómo se produce el aprendizaje del niño. Como futuras docentes hay que tener en cuenta que todo aprendizaje que se produce en el niño se produce a través del cuidado afectivo.
En cambio, si un niño aprende a través del miedo este tiene mayores posibilidades en un futuro de caer en la bebida, las drogas y las conductas delictivas.
Por descontando está que el castigo físico está totalmente rechazado en la disciplina. En lugar de pegar un azote a un hijo, lo adecuado sería sentarnos a dialogar e intentar solucionar los problemas de esta manera, sin violencia.
Así, tenemos que enseñar a través del afecto y el cariño, ya que así los niños se sentirán acogidos, respetados y a gusto con el docente. Si un niño se siente valorado y querido por el docente, éste tendrá más posibilidades de mantener una conducta adecuada.
También es importante tener en cuenta que nosotros, los adultos, somos la figura principal de referencia para el niño. Es decir, que si queremos inculcar una conducta adecuada en el pequeño, el primer paso es que nosotros sigamos esta conducta. El adulto tiene que actuar como ejemplo y modelo para el niño. Además, tenemos que saber empatizar con el niño e intentar sentir nosotros lo que queremos que ellos sientan y entiendan.
Si como adultos intentamos seguir estos pasos conseguiremos inculcar en los niños unas expectativas y unos objetivos personales, que le llevarán a adquirir la disciplina que nos proponemos para ellos.









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